Fotóstúra
2013. 07. 14., v – 12:17
kornel

Szilvásváradot és a Szalajka-völgyet azt hiszem senkinek nem kell bemutatnom. A völgy az egyike a legnépszerűbb magyarországi kirándulóhelyeknek, amit mindenki életében legalább egyszer biztosan felkeres. Olyan, mint Kékes. Nagyon szép, de néha túl sok az ember :) Ezen a hétvégén mi is úgy gondoltuk, hogy ismét ellátogatunk Szilvásváradra, de nem csak a völgyet keressük fel, hanem a Milleniumi Kilátót, illetve e kevésbé ismert Gerennavár romjait is. Nem kapkodtuk el a reggelt, 10 órára érkeztünk meg a völgy bejárata előtti földes parkolóba, ahol a napi jegy 800 Ft egy autóra. Rövid készülődést követően elindultunk a Milleniumi Tanösvény felé.

A tanösvény első tábláinak egyike, fent a Milleniumi Kilátó

A tanösvény tervezésénél az elsődleges cél az volt, hogy minden korosztály számára elérhető és teljesíthető legyen. A nyomvonal jól kiválasztott, könnyen járható, kőtörmelékkel felszórt. A meredekebb emelkedőkön korlátok és lépcsők segítik a közlekedést. Három pihenőhely került kialakításra faasztalokkal, padokkal és esőbeálló házakkal. A túra során 20 táblával találkozunk, melyek részletesen bemutatják a természet értékeit, a természetvédelem feladatait, az erdőt és az erdőgazdálkodást. A tanösvény hossza 1940 méter, szintemelkedés 210 méter. A tanösvény jelzése a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság egész területén megszokott, egységesen alkalmazott átlós kék sáv. forrás: elmenyekvolgye.hu

A 2 km-es emelkedőkkel tűzdelt tanösvény végén feljutunk a Kalapat-parkolóig. Innen még egy rövid séta, és a fák között előtűnik a Milleniumi Kilátó. Ott jártunkkor a felnőtt jegy 350 Ft, a gyerek 250 Ft-ba került. Én azt hiszem, mindenképp megéri felmenni a 86 lépcsőfokon.

A Milleniumi Kilátó

A kilátót elhagyva jobbra indultunk el a műúton, a sárga kerékpáros jelzést követve. Ez a szakasz enyhén emelkedik egészen a Gerennavárig, de végig betonon lehet haladni, vigyázva a forgalommal.

Útban a Gerennavár felé

Az út 3 km hosszan halad. Az S+ jelzés - a Bérci út - is csatlakozik pár száz méter után. Ez a szakasz nem bővelkedik túl sok látnivalóban, jó tempóban haladhatunk egy éles jobb kanyarig, ahol egy parkoló is található. Ugyan nincs kitáblázva, de a parkoló egyik széléből néhány régi lépcsőfok vezet le egy kiépített kilátó helyig, amit szintén érdemes felkeresni.

Kilátás a Leány-völgyre

Az S+ jelzésen tovább haladva néhány száz méter után pihenő padokhoz értünk. Itt indul az SL jelzés, mely meredek kaptatóval vezet fel a Gerennavár romjaihoz. A várból már csak néhány fal nehezen felismerhető maradványa van meg.

Valaha vár állt itt

Az egykori, gyűrű alakú földvárat a környéken lakó szlávok építették még a honfoglalás előtt. Ezután a 14–15. században használták (alaprajza és jellege alapján valószínű, hogy a szomszédos Éleskő váránál később építették). Középkori funkciójáról csak bizonytalan, többé-kevésbé hagyomány jellegű információk maradtak fenn: állítólag Nagy Lajos vadászkastélya volt, majd Mátyás király is használta. Nem tudjuk, hogyan pusztult el (feltételezik, hogy Éleskőhöz hasonlóan); ma már alapfalai is alig láthatók. Forrás: Wikipedia

Gerenna Vár alaprajza, forrás: http://jupiter.elte.hu

Amikor terveztük a túrát, úgy gondoltuk, hogy a vártól tovább megyünk az S jelzésen a Holló-kőig, majd az S3 és Z3 jelzéseken egészen az Ősemberbarlangig, majd innen ereszkedünk le a Szalajka-völgybe. A várból leereszkedve két kerékpáros állított meg minket a "Do you speak english?" kérdéssel, és egy teljesen összegyűrt térképen mutogatták, hogy ők most valószínűleg eltévedtek, és segítsünk nekik megtalálni a helyes irányt. Néhány perc tanakodás után, és szigorúan csak tőmondatokat használva, végül sikerült útbaigazítani őket, majd sok szerencsét kívánva elköszöntünk. Ez volt az a pillanat, amikor mi nem figyeltünk :) Arról beszélgettünk, hogy vajon a kiejtésük alapján melyik országból jöhettek. Úgy elfoglaltuk ezzel magunkat, hogy elindultunk az S jelzésen ugyan, de a másik irányba.

Itt kellett volna figyelni :)

Mire észrevettük a hibát, már jó pár száz métert megtettünk, ráadásul ereszkedtünk. Végül úgy döntöttünk, hogy nem fordulunk vissza, hanem az S jelzésen leereszkedünk a völgybe, és onnan járjuk be. A barlangba már többször voltunk, most kimarad, legközelebb újra felkeressük.

Ismét műúton, ereszkedve a Szalajka-völgybe

Az S jelzés az Ivánka-lápa után a Tótfalu-völgyön keresztül halad, ahol kiépített sütőgető-pihengető helyek között egy forrásnál is megálltunk, mely hűsítő vizét tovább vittük magunkkal egy palackban.

A tót-völgyi pihenőhelyek egyike a forrással

Néhány perc után egyre több sétáló ember jött velünk szembe, ami az egyik biztos jele volt annak, hogy közeledtünk a völgyhöz. Az S jelzés elkanyarodik balra, ahogy beérkezik a völgybe. Ezen a szép napsütéses és nem túl meleg szombaton rengetegen választották a Szalajka-völgyet kikapcsolódni. Sajnos voltak olyanok is, akik túl lusták voltak idáig begyalogolni, és autóikkal kerülgették a családokat, kisgyerekeket, kutyákat. A vadaspark dámszarvasai mellett elhaladva hamarosan kereszteztük a kisvasút síneit.

A kisvasút

2 éve jártunk a Szalajka-völgybe utoljára, de feltűnt, hogy nagyon sok helyen eltűnt a földes-kavicsos út, beton járdán lehet közlekedni, és mintha a hidak is jobb állapotban lettek volna, mint 2011-ben.

Megújult részek

A völgyről és a benne található látnivalókról nem csak egy, de lehet, hogy 10 blogbejegyzés is kevés lenne, nem is szeretnék ezzel próbálkozni. A Szalajka-völgy, a Nagy-tó, A Fátyolvízesés és a Gloriette-tisztás egy hosszú hétvégére is elég élményt és látnivalót kínál, nem beszélve az erdőt, a fákat és a fakitermelés történetét bemutató Szabadtéri Erdei Múzeumról, mely szintén megújulva várja a látogatókat, vízimalommal, kunyhókkal, kovács műhellyel.

A szabadtéri múzeum

De azért a bejegyzés végén jöjjön egy fénykép a Fátyolvízesésről, mert az sosem maradhat el egy Szalajka-völggyel kapcsolatos írásból :) És szerencsére az elmúlt napok, hetek bő csapadékhozama miatt a kiszáradás veszélye sem fenyegette ezt az egyedülálló természeti képződményt.

Fátyolvízesés

A túra a végére 17km hosszúra sikeredett. Bár a hosszát körülbelül ennyire terveztük, a "véletlen baleset" miatt más úton fejeztük be, mint amit előre kigondoltunk. Kellemes, itt-ott szuszogtató, de akár családdal, gyerekekkel is teljesíthető ez a túra. https://www.youtube.com/watch?v=vdu7-Q8Nywc